Szkoła Podstawowa w Kuźnicy

ul. Jagiellońska 1

16-123 Kuźnica

Tel: (85) 722-40-02

Adres

ul. Jagiellońska 1


16-123 Kuźnica


Tel: (85) 722-40-02


Kontakt

Szkoła Podstawowa w Kuźnicy

ul. Jagiellońska 1

 16-123 Kuźnica

tel. 085 722 40 02-sekretariat

798 965 040- sekretariat

85 722 40 25- intendentka

798 782 188- pedagog

798 948 513- biblioteka

e-mail: sekretariat@spwk.edu.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1114118
  • Do końca roku: 257 dni
  • Do wakacji: 64 dni

Wiersze logopedyczne

Joanna Myślińska - autorka logopedycznych i ortograficznych
wierszy dla dzieci

Joanna Myślińska- to poetka należąca do młodego pokolenia twórców liryki dla dzieci na Podlasiu. Jest laureatką licznych konkursów literackich. Urodzona w Białymstoku w 1987 r. zadebiutowała tomikiem "Wierszobajki Mateuszka" (2004), dedykowanym jej młodszemu bratu. Drugi tomik to "Wierszobajki Mateuszka 2. Uciekając przed prozą." (2008).

Dzięki temu, że w debiutanckim tomiku znajduje się podtytuł: wiersze logopedyczne i ortograficzne, adresatami stają się nie tylko dzieci, ale również: logopedzi, nauczyciele przedszkoli, szkół i animatorzy kultury. Tematem wierszy autorka czyni m. in. przyrodę, zwierzęta, postaci z bajek, ale przede wszystkim mowę ojczystą. Poetka celowo gromadzi w utworach wyrazy trudne w wymowie i sprawiające trudności w pisaniu. To bogactwo języka sprawia, że wiersze te wykorzystywane są do ćwiczeń dykcyjnych i słuchu fonematycznego ("Życzenia żaby Żanety"), ćwiczeń prawidłowej wymowy głosek syczących, szumiących ("Żmija i wąż", Czkawka kawki", "Sprzeczka pszczółek"), głosek "k", "t" ("Jesienny sen kotka") i ćwiczeń dotyczących zasad ortograficznych ("Chudy Heniek", "Góra i chmura", "Skrzydła ważki").

Świat przedstawiony w wierszach poetki jest pełen prostoty, humoru, fantazji i magii. Nie brakuje w nim melodyjności (autorka wykorzystuje najczęściej 8-zgłoskowiec i rymy głównie parzyste) oraz dziecięcego postrzegania świata. Wiersze-obrazki to krótkie opowiastki adresowane przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W wierszu "Słówko na ówka" zabawna historia o łaciatej krówce stała się pretekstem do nagromadzenia słów na "ówka", jak np. w I zwrotce: jałówka-krówka, leśniczówki-żarówki, wędrówkę-złotówkę, mrówka-końcówka. Można powiedzieć, że uczynienie z wiersza klasówki, to pomysł godny mądrej główki. Niestraszna jest bowiem klasówka, sprawdzająca wyrazy na: "ówka". Taka wierszowanka-rymowanka ułatwia dzieciom naukę zasad ortograficznych. W wierszach "Jaś i Małgosia" i "Smocze historie" poetka nawiązuje do znanych dzieciom baśni i legend. W "Jasiu i Małgosi" ukazuje współczesną historię spotkania chłopca i dziewczyny, których łączy miłość do słodyczy (podobnie jak Jasia i Małgosię), ale dzieli wszystko: charakter, ubiór. Zaskakujący jest koncept poetki wieńczący wiersz, który można odczytać i metaforycznie, i dosłownie: "Czyżby z innej byli bajki?". Napisany 8-zgłoskowcem, wzbogacony o rymy i odwołania do baśni utwór ten jest łatwy w odbiorze dla dziecka. Natomiast smok ze "Smoczych historii" nie jest ani przerażający, ani zły, tylko oswojony i przyjazny dziecku.

W twórczości J. Myślińskiej nie brakuje tematyki związanej z regionem: są tu majestatyczne i wytrwałe żubry, będące symbolem Podlasia ("Żubry w Białowieży"), kulinaria podlaskie w postaci ogórków kiszonych z Kruszewa ("Żaba smakoszka"), puszczyki ("Puszczyk"). W poezji J. Myślińskiej: "Świat (...) chrzęści i szeleści, zgrzyta w złości lub boleści", tak jak "zgrzyta" i "szeleści" nasz piękny język polski.

Opracowała: logopeda Luiza Rapiej

Zobacz też:

,,Wierszobajki Mateuszka"-recenzja